[English below]
Élégie à l’absence - décomposition d’un spectre
son électroacoustique 6 canaux, 2023
24.05.23 - 11.06.23 Poelp, Bruxelles, BE
“L’existence n’est pas tout, c’est même la moindre des choses” écrivait Jean Baudrillard dans une courte note laissée à son épouse, peu de temps avant sa disparition.
L'installation, composée de six hauts parleurs répartis dans l'espace d’exposition, s’inspire de l’idée selon laquelle c’est l’absence même qui a disparu dans la terreur diffuse de l’hyperprofusion des signes, de l’interconnectivité et de la communication permanente sans échange ni valeur, puisque continue et obligatoire; immobile puisque ultra-rapide au point de rendre impossible tout déplacement, tout parcours.
Elle s’appuie également sur une idée tirée des Cool Memories (1987): « détruire, pas déconstruire » et s’approprie une stratégie énoncée dans l'œuvre tardive de JB - sa période “métaleptique” : celle d’ajouter de la confusion au monde au lieu de tenter de l’expliquer ou de vouloir le rendre encore plus opérationnel et quantifiable.
Enfin, j'ai fait mienne cette idée selon laquelle notre désir secret de destruction est un désir de contrepartie symbolique, de contre-don. Comme dans l'acte terroriste, qui est selon JB une sorte de réaction (d’abréaction) cutanée au don sans possible contrepartie que notre hégémonie économico-technologico-idéologique impose au reste du monde.
Hégémonie du bien qui prétend détruire le mal même pour en créer un neuf, bien plus absolu: celui de la transparence intégrale d'un monde où "tout doit toujours être traîné à poil sur la scène", démis de son mystère et de sa magie. Un enfer du même dans lequel l'Autre est privé de sa propre altérité, sommé de ne se réduire qu'à du familier revêtant les apparats d'un exotisme rassurant… Sous peine de destruction totale.
L’installation rend donc la pareille à ce vieux briscard. Elle détruit son propre spectre vocal à travers un processus de décomposition lui-même spectral - dans le sens d’une musique quelque peu spectrale, mais surtout foncièrement bruitiste, au point de le rendre inintelligible et inidentifiable.
Elle a été réalisée dans un esprit de jouissance, doublé du sentiment d’accomplissement rituel mais aussi de sacrifice qui existent dans tout échange symbolique. Un dommage et non un hommage. Un espace d’absence, anti-discursif et proprement insensé.
Comme tout défi digne de ce nom, celui-ci, qui émane en outre d'une pensée radicale par essence intransposable - JB était le premier à le faire savoir dans la somme antidoctrinale que représentent Les stratégies fatales (1983) - est bien sûr formellement irréalisable. Notre monde est celui du trop plein, du surplus, de l’entropie et de l’indifférence. Et c’est, précisément, pour ça qu’il m’a semblé jouable de le relever.
Merci infiniment à Maëlle Dufour, Sabine-Jeanne Sil et Tristan Trémeau pour leur confiance sans bornes, à Antoine Fallon pour sa promptitude et son enthousiasme, et enfin à Cédric Dambrain dont la complicité et l’imparable maîtrise technologique ont rendu la réalisation de ce projet possible.
[EN]
Elegy to absence - Spectral Decomposition
6 channels sound installation, 2023
24.05.23 - 11.06.23 Poelp, Brussels, BE
"Existence is not everything, it is even the least of things," wrote Jean Baudrillard in a short note left to his wife shortly before he passed away.
The installation, composed of six speakers installed throughout the exhibition space, is inspired by the idea that it is the absence itself that has disappeared in the diffuse terror of the hyperabundance of signs, interconnectivity, and continuous communication without actual exchange or value, as it it is constant and obligatory. Immobile yet ultra-fast, to the point of making any actual movement or journey impossible. It also draws on an idea taken from Cool Memories (1987): "destroy, don't deconstruct" and appropriates a strategy outlined in JB's late work - his "metaleptic" period: the strategy of adding confusion to the world instead of trying to explain it or make it even more efficient, operational and quantifiable.
Finally, I have embraced the idea that our secret desire for destruction is a desire for symbolic counter-giving. Like in terrorist acts, which according to JB are a kind of cutaneous reaction to the gift without possible reciprocity imposed by our economic-technological-ideological hegemony on the rest of the world. The hegemony of the "good" that claims to destroy evil itself in order to create a new, absolute evil: that of the total transparency of a world where "everything must always be laid bare on stage," stripped of its mystery and magic. A hell of the same, in which the Other is deprived of their own otherness, forced to reduce themselves to a familiarity adorned with the trappings of reassuring exoticism... Under penalty of total destruction.
The installation reciprocates the old rascal. It destroys its own vocal spectrum through a process of spectral decomposition - in the sense of somewhat spectral music, but above all rather noisy and harsh, to the point of rendering it unintelligible and unidentifiable. It was created with a joyful spirit, combined with the feelings of ritualistic fulfillment and sacrifice that exist in any symbolic exchange. It is a damage, not an homage. A space of absence, anti-discursive and truly nonsensical.
Like any worthy challenge, this one, which emanates from a radically untransposable thought - JB was the first to make this known in the antidogmatic sum that is The Fatal Strategies (1983) - is of course formally unrealizable. Our world is one of excess, surplus, entropy, and indifference. And that's precisely why it seemed challenging to take it on.
Many thanks to Maëlle Dufour, Sabine-Jeanne Sil, and Tristan Trémeau for their boundless trust, to Antoine Fallon for his promptness and enthusiasm, and finally to Cédric Dambrain, whose complicity and impeccable technological mastery made the realization of this project possible.
Show presentation:
There are words which, in their very sound, when pronounced, seem to resonate fully with the meanings they convey. Such is the case with 𝘤𝘭𝘢𝘴𝘵𝘪𝘤, derived from the Greek 𝘬𝘭𝘢𝘴𝘵𝘰𝘴 (broken), which in geology evokes deposits of fissured fragments of rocks and minerals, the product of detrital degradation. Entropy, degradation, waste, saturation… are words and situations that have been part of the vocabulary of experimental sculpture and music since at least the turn of the 1970s and the beginnings of fears about the collapse of ecosystems .
Nourished by these imaginings, CLASTIQUE will resonate with Maëlle Dufour’s recent ceramic and steel sculptures (𝘑𝘶𝘴𝘲𝘶’𝘪𝘤𝘪 𝘵𝘰𝘶𝘵 𝘷𝘢 𝘣𝘪𝘦𝘯), which evoke the disquieting threat of toxic waste storage barrels, and an original sound creation by Yannick Franck (𝘌́𝘭𝘦́𝘨𝘪𝘦 𝘢̀ 𝘭’𝘢𝘣𝘴𝘦𝘯𝘤𝘦 – 𝘥𝘦́𝘤𝘰𝘮𝘱𝘰𝘴𝘪𝘵𝘪𝘰𝘯 𝘥’𝘶𝘯 𝘴𝘱𝘦𝘤𝘵𝘳𝘦), produced for this dialogue, which engages the question of the need for destruction as a counterpart to a « 𝘸𝘰𝘳𝘭𝘥 𝘰𝘧 𝘦𝘹𝘤𝘦𝘴𝘴, 𝘴𝘶𝘳𝘱𝘭𝘶𝘴, 𝘦𝘯𝘵𝘳𝘰𝘱𝘺 𝘢𝘯𝘥 𝘪𝘯𝘥𝘪𝘧𝘧𝘦𝘳𝘦𝘯𝘤𝘦 ».
Artists: Maëlle Dufour & Yannick Franck
Curating: Tristan Trémeau & sabine sil
Production: Antoine Fallon & Cédric Dambrain